Biosigurnost i biozaštita šk.god 2022./2023.
U Gimnaziji Antuna Gustava Matoša Zabok u šk.godini 2022./2023. nastavljamo s provođenjem projekta Biosigurnost i biozaštita u kojem sudjeluju učenici 3. i 4. razreda gimnazije, a njihova mentorica je Ana Culej, prof.
Ciljevi projekta su:
– analizirati potencijalne opasnosti biougroze i način prevencije
-popularizirati znanost i istraživanje
– razvijati interes za znanost i istraživanje
– usavršavanje digitalnih kompetencija pri izradi video uradaka
– poticanje i razvijanje komunikacijskih i prezentacijskih vještina
– razvijati kreativne načine izražavanja
Teme koje će se obraditi tijekom projekta su:
- Biosigurnost i biozaštita 2. Zarazne bolest 3. Vogralicov lanac 4. Emergentne bolesti 5. Korona virusi u 21. stoljeću 6. Jedno zdravlje i 7. Biosigurnost-međunarodne organizacije
Tema biosigurnost i biozaštita
Učenici su upoznali područja biosigurnosti i biozaštite. Crtali su simbol za biološku opasnost. Naučili su opisati i razlikovati vrste zaštitnih maski i njihovu različitu upotrebu. Osmišljavali su načine zaštite od opasnih uzročnika.
Slika 1.Maske od papira
Slika 2. Perive maske Slika 3. Simbol biohazarda
Učenici su upoznali što je bioterorizam, povijest bioterorizma, te su navodili primjere poznatih slučajeva bioterorizma.
Slika 4. Plakat Bioterorizam
Zarazne bolesti
Zarazna ili infektivna bolest je klinički evidentno oboljenje ljudi i životinja izazvano patogenim mikrobnim uzročnicima uključujući viruse, bakterije, gljivice, protozoe, rikecije, kao i prionima. Zarazne bolesti iskazuju široki spektar mogućih simptoma i kliničkih slika razvoja bolesti. Simptomi se mogu javiti u roku od nekoliko dana, sedmica ili čak godina od zaraze. (https://bs.wikipedia.org/wiki/Zarazna_bolest).
Učenici su izrađivali modele virusa i bakterija koristeći različite tehnike i materijale.
Izrada modela virusa Sars-COV-2- metoda kaširanja- Paula Zrinski, 3.j.
Kaširanje je tehnika izrade papirom namočenim u ljepilo
- Novinski papir sam izgužvala i oblik kugle i svaki sloj oblijepila drvofixom(150 slojeva)
- Iz napravljene i osušene kugle nožem/skalpelom izrezala jedan isječak (četvrtina)
- Kaširala model kistom s nekoliko slojeva običnog i novinskog papira
- Osušen model obojala temperama, te napravila izdanke od glinamola
- Obojala glinamol
- Super ljepilom zalijepila oblike
- Stavila čačkalice i njima označila pojedine dijelove modela
Slika 1. Model virusa Sars COV-2, Paula Zrinski, 3.j
Izrada modela bakterija od drveta-Ema Mezdić, 3.j
Pribor i materijal: Alat za obradu drva, trenutno ljepilo, boja i kistovi
MATERIJALI: Drvo, žica, vuna, gumene cjevčice; čačkalice i papir
POSTUPAK: 1) Prikupljanje informacija, priborai materijalaza izradumodela
2) Spajanje dijelova modela u zajedničku cjelinu
3) Bojanje modela bakterijske stanice
4) Lijepljenje ‘zastavica’ s imenima dijelova stanice
Slika 2. Model bakterije od drveta, Ema Mezdić, 3.j
Slika 3. Model bakterije od plastelina, Gabrijela Stipić, 3.pm
Izrada modela bakterije od stiropora- Gabrijela Stipić, 3.pm
PRIBOR I MATERJALI: stiropor, škare, skalpel, masa za modeliranje, vodene boje, kistovi
METODE:1.Izrezati oblik bakterije iz stiropora, zalijepiti ih zajedno i zaobliti kutove
2.Obojati vanjski dio bakterije (kapsulu) s vodenim bojama i pričekati da se osuši
3. Iz različitih boja mase za modeliranje prvo izraditi dijelove koji čine staničnu stjenku, staničnu membranu i citoplazmu te ih staviti na model pa izraditi ostale dijelove stanice (nukleoid, plazmid, ribosomi, bič, pili) od mase za modeliranje
4.Označiti dijelove modela sa čačkalicama na kojem je zalijepljen papirić sa nazivom dijela bakterije
Izrada Virusa SARS-Cov-2 – metoda kaširanja- Ivana Žukina, 3.pm
-
- Pribor:kemijska olovka, kistovi, škare, skalper
- Materijali:stare novine, krep traka, boje, čačkalice, karton, ljepilo, špaga, perlice
- Postupak: Stare novine sam zgužvala u loptu i učvrstila krep trakom. Izrezala sam četvrtinu te lopte te ju zatim obložila novinama i ljepilom (kaširanje), a nakon toga ju obojala. Dok se boja sušila, od izmrvljenog kartona pomiješanog s ljepilom sam oblikovala glikoproteinske izbojke te sam i njih obojala. Zabila sam ih u kuglu. Potom sam na špagu naslagala perlice i špagete oblikovala u ‘čuperak’.
Na kraju sam označila dijelove virusa komadićima papira zamotanih oko čačkalica te sam i njih zabila na odgovarajuća mjesta.
Slika 4. Model virusa, Ivana Žukina, 3.pm
Slika 5. Modeli virusa i bakterija
Zoonoze
Zoonoze (od grčkih riječi zoon – životinja i nosos – bolest) predstavljaju skupinu zaraznih bolesti, zajedničkih ljudima i pojedinim životinjskim vrstama, koje se mogu prenositi sa životinja na ljude i obratno. Izvori širenja zoonoza mogu biti i domaće i divlje životinje.
Učenici su izrađivali plakate na temu “Zoonoze”.
Cijepljenje
- unošenje antigena u organizam sa svrhom stvaranja protutijela
- u cjepivima su antigeni najčešće dijelovi mikroorganizama, cijeli mrtvi ili oslabljeni mikroorganizmi ili njihovi toksini
Temeljem Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti (NN 79/07) u Republici Hrvatskoj cijepljenje je obvezno protiv:
difterije, tetanusa, hripavca, dječje paralize, ospica, zaušnjaka, rubeole, tuberkuloze, hepatitisa B, bolesti izazvanih s Haemophilus infl. tipa B.
Projekt je Biosigurnost i biozaštita je predstavila voditeljica projekta Ana Culej na Stručnom aktivu prirodne grupe predmeta 14.11.2022.
EPIDEMIOLOŠKI ILI VOGRALICOV LANAC
Epidemiološki lanac pokazuje koji sve uvjeti, predstavljeni kao karike epidemiološkoga lanca, trebaju biti ispunjeni da bi se neka zarazna bolest mogla pojaviti i nakon toga širiti.
Učenici su izrađivali plakate na temu Epidemiološki lanac.
Autor: Gabrijela Stipić, 3.pm
Kviz Epidemiloški lanac izradile su : Ivana Žukina (3.pm), Gabrijela Stipić, 3.pm) i Paula Zrinski (3.j)
Poveznica za kviz: http://bitly.ws/x6Fr