Život i djelo hrvatskog Turgenjeva

Od 14. do 18. listopada 2008. dvanaest učenika osmih razreda Osnovne škole Ksavera Šandora Gjalskog i osamnaest učenika trećih razreda Gimnazije Antuna Gustava Matoša surađivali su na zajedničkom projektu O Gjalskom u Danima Gjalskog. Projekt su vodile učiteljica hrvatskog jezika u Osnovnoj školi Zabok, Nevenka Miškulin, te Dinka Tomašković-Presečki, profesorica hrvatskoga jezika u Gimnaziji. Cilj ovog projekta bila je suradnja između učenika i učitelja Osnovne škole i Gimnazije te sudjelovanje u programima Kulturne manifestacije Dani Ksavera Šandora Gjalskog.

Trideset učenika bilo je podijeljeno u šest timova po pet učenika. Zadatak je bio upoznati život i djelo cijenjenog književnika te osmisliti vlastite programe za očuvanje kulturne baštine. Zajednička suradnja pokazala se učinkovitom i jako zabavnom. Osjećali smo se poput malih detektiva. Odlazili smo na teren, istraživali u zabočkoj Gradskoj knjižnici koja također nosi ime književnika i Osnovnoj školi, dvorcu Gredice, na zabočkom groblju, trgovima i ulicama. Razgovarali smo s knjižničarima, kulturnim djelatnicima, nastavnicima, učenicima, čak i s gospodinom Huisom koji je kao dijete poznavao „gredičkog gospodina“. Snimali smo intervjue, trudili se da na kreativan način osmislimo plakate i prezentacije o Ksaveru Šandoru Gjalskom. Rezultate zajedničkog rada predstavljali smo 18.10. 2008. u Osnovnoj školi Ksavera Šandora Gjalkog u jutarnjim satima, te kasnije u Gimnaziji Antuna Gustava Matoša.

U osnovnoškolskoj knjižnici najprije su nastupili učenici petog razreda, članovi skupine «Kajkavski naš nepozabljeni», s malom scenskom igrom «Rukoveti ili prijatelji». Njihova je izvedba, kao i sam tekst, oduševila sve gledatelje. Tada je na red došao naš Gjalski. Timovi su se predstavili kreativnim imenima, kao što su Cinteki, Četiri dame i izuzetak, Mistik, Nepoznato o poznatome. Učenici su slušali o portretu «gredičkog gospodina», analizi novele «Illustrissimus Barorrych», o odnosu Gjalskog i njegovih suvremenika te zašto se Zabok ponosi hrvatskim Turgenjevom.

Cilj je bio postignut jer su učenici pokazali veliko zanimanje za hrvatskog književnika pozornim slušanjem te su sigurno naučili mnogo novoga i zanimljivoga. Nadamo se da jezik književnika koji je obilježio cijeli prostor Hrvatske neće učenike spriječiti da uživaju u njegovim slikovitim opisima prirode, pejsaža Hrvatskog zagorja kojim se veoma ponosio. Ksaver Šandor Gjalski pomogao je da Osnovna škola Zabok i Gimnazija A.G. Matoša otkriju zabavu timskog rada te se nadamo da ćemo i ubuduće zajedno surađivati.

Ivana Petriško, 3. b

Odgovori